احداث کارخانه بسته بندی گوشت، مرغ و ماهی از مشاغل با درآمد بالا و توجیه اقتصادی مطلوب می باشد، که بازگشت سرمایه اولیه در مدت زمان بسیار کوتاهی میسر خواهد شد.

البته این حرفه دردسرهای مربوط به خود را دارد و برای بهبود و گسترش آن به خصوص در مسائل بهداشتی باید دستورالعمل و نکات زیادی را رعایت کرد.

برای تسریع کردن و سهولت کار می توان ابتدا برای دریافت مجوزها اقدام کرد و طبق آیین نامه و مقررات شروع به احداث کارخانه بسته بندی گوشت و یا خرید آن نمود.

مرحله بعدی برای احداث کارخانه بسته بندی گوشت، بعد از دریافت مجوز و تهیه مکان کارخانه خرید ماشین آلات لازم برای فرآوری و بسته بندی گوشت می باشد.

خرید دستگاه و تعداد آنها باید با نظر کارشناسی، مطابق با میزان ظرفیت ، میزان فضا، بودجه و تعداد افراد به کار گرفته در این زمینه باشد.

نحوه بسته بندی گوشت قرمز:

عمده بسته بندی مواد پروتئنی مانند گوشت، مرغ و ماهی به خصوص در ایران به شکل بسته بندی با ظروف یکبار مصرف توسط دستگاه سیل حرارتی وکیوم انجام می شود.

گرچه دستگاه دیگری برای بسته بندی گوشت به نام اسکین پک وجود دارد اما با داشتن قیمت بالا در ایران تعداد اندکی از این دستگاه برای پک کردن استفاده می کنند.

دستگاه سیل وکیوم با داشتن تنوع مدل و ظرفیت های گوناگون و همچنین قیمت مناسب به عنوان اصلی ترین و پرکاربردترین دستگاه بسته بندی گوشت استفاده می شود.

این دستگاه با استفاده از سلفون مخصوص مواد غذایی درب ظروف یکبار مصرف را پک می کند .

دستگاه سیل ظروف یکبار مصرف در مدل های رومیزی، ایستاده، روتاری و خطی به صورت برقی و پنوماتیک طراحی و ساخته می شود.

ظرفیت دستگاه های سیل کن خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی به ترتیب با قابلیت دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک ساخته می شود.

نحوه بسته بندی گوشت بدین ترتیب می باشد که بعد از عمل شستشو و برش زدن آن به تکه های مناسب برای بسته بندی آنها را درون ظرف قرار می دهند و سپس ظرف را پلمپ می کنند.

باتوجه به این نکته  که برش گوشت باید طوری باشد که از سطح ظرف بالاتر قرار نگیرد عملیات سیل به درستی انجام شود.

علاوه بر دستگاه های مذکور از دستگاه وکیوم نیز برای بسته بندی گوشت استفاده می شود، به این صورت که گوشت با وزن های مختلف در کیسه های نایلونی بسته بندی می شود.

بسته بندی بسته های سبک وزن تا سنگین به اندازه لاشه گوسفند را نیز می توان با دستگاه های وکیوم انجام داد، این دستگاه ها در مدل های رومیزی و ایستاده ساخته می شوند.

برخی از تولید کنندگان گوشت قرمز از دستگاه خشک کن گوشت برای تولید محصولات پت شاپ استفاده می کنند و سپس برای

پک کردن آن از دستگاه بسته بندی گوشت استفاده می کنند.

دستگاه سیل حراراتی

کارخانه بسته بندی گوشت چه مشخصاتی داشته باشد:

عوامل و نکات زیادی برای احداث کارخانه بسته بندی گوشت وجود دارد که به مهمترین آنها یعنی بهداشتی بودن محیط و در اختیار داشتن فضای کافی برای پارتیشن کردن( قسمت بندی) می توان اشاره کرد.

البته فضای سرخانه که یکی از اصلی ترین قسمت های کارخانه می باشد باید علاوه بر دسترسی مناسب، ظرفیت مطابق با میزان تولید داشته باشد.

از جمله نکات بهداشت محیط سرامیک کردن تمام قسمت های کف و دیوار تا ابتدای سقف می باشد و داشتن تهویه بسیار مناسب و قوی می باشد.

قسمت بندی کارخانه هم باید به نحوی باشد که قسمت شستشو، بسته بندی، انبار و … کاملا از هم جدا و تفکیک شده باشد.

از نظر میزان فضا، کارخانه بسته بندی گوشت کاملا باید متعادل و متناسب با میزان ظرفیت تولیدی ، ورود و خروج محصول نیز باشد.

بهداشت پرسنل از جزئیات بسیار مهم و اساسی می باشد که باید مطابق دستور العمل وزارت بهداشت و مجوز اخذ شده صورت گیرد.

علاوه بر این بهداشت فردی و محوطه همه روزه باید توسط کارشناس بررسی شود زیرا این مسائل با سلامت جامعه رابطه مستقیم دارد.

نوردهی و میزان روشنایی کارخانه نیز باید مطابق با دستور العمل درج شده در پروانه کسب تعیین شود.

طرح توجیهی بسته بندی گوشت قرمز:

در مورد طرح توجیهی بسته بندی گوشت قرمز باید گفت مانند خیلی از محصولات غذایی پر مصرف دیگر تقریبا بدون ریسک و از سود قابل توجهی برخوردار می باشد.

البته هر چقدر سرمایه اولیه ورودی بیشتر و میزان ظرفیت تولید بالاتر باشد قطعا تغییرات مثبتی در نرخ سود و بازگشت سرمایه اولیه خواهد داشت.

اما به طور مثال با سرمایه حدود 200 میلیارد می توان بازگشت سرمایه اولیه در طول 5 سال را در نظر گرفت که حدود 150 میلیارد آن در گردش باشد و تقریبا بین 30 تا 40 درصد سود را می توان برآورد کرد.

این طرح با نرخ تورم 30 درصد محاسبه شده که در دو سال گذشته می باشد و اکنون با نرخ تورم بالاتر شرایط متفاوت خواهد بود.

میزان بازگشت سرمایه، سرمایه اولیه برای راه اندازی خط و سرمایه در گردش بستگی به ظرفیت خط تولید دارد، مسلما در خطوط با حجم تولید صنعتی بازگشت سرمایه دیرتر می باشد ولی حاشیه سود بالاتر می باشد.

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم

فهرست مطالب

تماس با مشاوران مجموعه آریا صنعت

چت واتس اپ مشاوران مجموعه آریا صنعت