دستگاه خشک کن

خشک کردن محصولات به عنوان یک روش احتفاظی با ارزش برای حفظ طعم و ارزش غذایی آنها شناخته شده است. در این راستا استفاده از دستگاه خشک کن یکی از روش های موثر و محبوب برای حفظ محصولات است.

امروزه دستگاه های خشک کن استفاده گسترده ای در صنعت های مختلف غذایی (برای خشک کردن میوه، سبزیجات، صیفی جات، گوشت، قارچ، تفاله میوه ها، آب پنیر، جلبک و …)، تجهیزات تولیدی، وسایل الکترونیکی، صنعت دارو و … دارند. که پر کاربردترین آنها دستگاه خشک کن میوه می باشد. 

این ماشین آلات با هدف از بین بردن رطوبت جهت ماندگاری و مقاومت بیشتر محصول در برابر فساد، تولید پودر از مایع و سایر اهداف دیگر در خطوط تولید و فرآوری های مختلف از طریق هوای داغ، انجماد و فریز و خلا توانایی خشک کردن هر نوع محصول با ماهیت پودر، مایع و گرانول را دارند.

دسته بندی جامع انواع دستگاه خشک کن:

دستگاه خشک کن خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی جامع ترین دسته بندی برای این ماشین آلات از نظر ظرفیت تولید می باشد. از نظر ماهیت محصول و شکل دستگاه به اشکال کابینی، تونلی یا کانتینیوس، روتاری یا دوار، درام درایر، اسپری درایر و فلوت بد ساخته می شوند.

از نظر مکانیزم کارکرد نیز به صورت دستگاه خشک کن انجمادی یا فریز درایر، وکیوم درایر یا خشک کن تحت خلا، خشک کن هوای داغ و مایکروویو طراحی می گردند.

تا ادامه مقاله با ما همراه باشید تا تمام ابهامات و سوالاتی که در مورد دستگاه خشک کن دارید پاسخ داده شود.

دستگاه خشک کن خانگی چند منظوره:

این دستگاه ها معمولا در مقیاس پایلوت در کارهای آزمایشگاهی یا با هدف راه اندازی کسب و کارهای کوچک ساخته می شوند. از نمونه های خانگی این ماشین آلات دستگاه میوه خشک کن خانگی می باشد که به شکل یک کابین کوچک با یک ترولی و تعدادی سینی می باشد که هوشمند است و علاوه بر میوه قابلیت خشک کردن هر نوع محصول دیگر را دارد. این دستگاه با نام صنعتی مینی پلاس شناخته می شود که در جدول زیر به مشخصات کامل آن می پردازیم.

مشخصات فنی دستگاه خشک کن خانگی مینی پلاس:

سوخت مصرفیگاز/ برق/ دو گانه سوز
کاراییخشک کردن میوه، سبزی، گوشت، لواشک، جلبک، پودر، مایع، قارچ و…
ابعاد دستگاه170*80*150 سانتی متر
تعداد سینی30 عدد
ابعاد سینی50*60 سانتی متر
سیستم عملکردیهوشمند
جنس بدنهساندویچ پنل با عایق حرارتی XPS

دستگاه خشک کن نیمه صنعتی:

این دستگاه مدرن و هوشمند برای خشک کردن انواع محصولات با فن های تهویه و تخلیه با ساز و کار مناسب و قابلیت خشک کردن یکنواخت، دارای سیستم کنترل دیجیتال با قفسه بندی منظم  است.

از مزایای این دستگاه به کاهش زمان خشک کردن، صرفه جویی در انرژی، حفظ طعم، بافت و ویتامین های محصول بدون نیاز به نظارت فرآیند می توان اشاره کرد.

مشخصات دستگاه خشک کن نیمه صنعتی تک کابین:

سوخت مصرفیگاز/ برق/ گازوئیلی/ ذغال سنگی/ دو گانه سوز/ سه گانه سوز
کاراییخشک کردن میوه، سبزی، گوشت، لواشک، جلبک، پودر، مایع، قارچ و…
ابعاد دستگاه230*150*180 سانتی متر
تعداد سینی56 عدد
ابعاد سینی72*72 سانتی متر
سیستم عملکردیهوشمند
جنس بدنهساندویچ پنل با عایق حرارتی XPS

دستگاه خشک کن صنعتی:

این دستگاه برای خشک کردن محصولات در حجم تولید انبوه به صورت کابینی که یک اتاقک فلزی بزرگ به همراه تعدادی قفسه چرخدار و با درب ها و بدنه سه جداره است با تعداد کابین های مختلف، یا به صورت تونلی با تعداد طبقات متفاوت، درام درایر، خشک کن دوار یا روتاری ساخته می شود.

مشخصات فنی دستگاه خشک کن صنعتی:

دستگاهسوخت مصرفیکاراییابعاد دستگاه (سانتی متر)تعداد سینیابعاد سینی (سانتی متر)سیستم عملکردیجنس بدنه
خشک کن دو کابینگاز/ برق/ گازوئیلی/ ذغال سنگی/ دو گانه سوز/ سه گانه سوزخشک کردن میوه، سبزی، گوشت، لواشک، جلبک، پودر، مایع، قارچ و…230*150*280 112 عدد72*72 هوشمندساندویچ پنل با عایق حرارتی XPS
خشک کن سه کابینگاز/ برق/ گازوئیلی/ ذغال سنگی/ دو گانه سوز/ سه گانه سوزخشک کردن میوه، سبزی، گوشت، لواشک، جلبک، پودر، مایع، قارچ و…230*150*380 168 عدد72*72هوشمندساندویچ پنل با عایق حرارتی XPS
خشک کن چهار کابینگاز/ برق/ گازوئیلی/ ذغال سنگی/ دو گانه سوز/ سه گانه سوزخشک کردن میوه، سبزی، گوشت، لواشک، جلبک، پودر، مایع، قارچ و…230*150*480 224 عدد72*72هوشمندساندویچ پنل با عایق حرارتی XPS
خشک کن شش کابینگاز/ برق/ گازوئیلی/ ذغال سنگی/ دو گانه سوز/ سه گانه سوزخشک کردن میوه، سبزی، گوشت، لواشک، جلبک، پودر، مایع، قارچ و…230*185*380 338 عدد72*72هوشمندساندویچ پنل با عایق حرارتی XPS
خشک کن تونلیگاز/ برق/ گازوئیلی/ ذغال سنگی/ دو گانه سوز/ سه گانه سوزخشک کردن میوه، سبزی، گوشت، لواشک، جلبک، قارچ و…ابعاد حداقلی: 100*100*1000 هوشمندساندویچ پنل با عایق حرارتی XPS یا پشم سنگ
درام درایربخار/ برقی/ گازیانواع مایعات و مواد خمیریابعاد حداقلی: 70*60*70 هوشمنداستیل
خشک کن روتاری (دوار)گاز/ برق/ گازوئیلی/ ذغال سنگی/ دو گانه سوز/ سه گانه سوزانواع پودر، تفاله میوه و صیفی جات، کورن فلیکس و …ابعاد حداقلی: 100*100*1000 هوشمنداستیل یا آهن

دستگاه خشک کن روتاری (دوار):

این دستگاه به شکل یک استوانه دوار در طول و قطر های مختلف از جنس آهن یا استیل با توجه به نوع محصول برای خشک کردن انواع پودر و گرانول طراحی می گردد. در داخل این استوانه یک سری عوارض و اسکرو طراحی می گردد که سبب هل دادنبار به سمت جلو می شود.

در ابتدای دستگاه می توان یک فیدر قرار داد که حکم بالابر دارد و محصول را به داخل دستگاه منتقل می کند و در انتها نیز یک سیستم خروجی برای انتقال بار به داخل مخزن دپو یا سیکلون خنک کن قرار می گیرد.

دستگاه درام درایر:

درام درایر برای خشک کردن انواع مایعات یا اصطلاحا تولید پودر از مایع و مواد خمیری به کار می رود. محصول به سطح درام تغذیه می شود و بعد از تبخیر شدن آب محصول، پودر به جای مانده بر روی سطح درام توسط تیغچه های طراحی شده در سطح بالایی دستگاه خراشیده می شود و به داخل یک مخزن منتقل می شود.

تشخیص دستگاه مناسب با توجه به نوع محصول کار پیچیده ای نیست و با مشورت با کارشناسان شرکت های ماشین سازی می توان بهترین گزینه را انتخاب کرد.

دستگاه خشک کن تونلی یا کانتینیوس:

از پر کاربردترین خشک کن های صنعتی دستگاه تونلی می باشد که با سرعت بالای خشک کردن برای سبزیجات، میوه ها، لواشک، موادی خمیری غلیظ و … در طول و عرض های مختلف ساخته می شود. بسته به نوع محصول از کانوایرهای با جنس های مختلف در داخل دستگاه استفاده می شود. حداقل استاندارد یک دستگاه تونلی که با کیفیت و بدون دغدغه محصول را خشک کند حدود 8 متر می باشد.

دستگاه خشک کن کابینی:

این ماشین آلات به شکل یک کابین، محفظه یا اتاقک ساخته می شوند که در داخل آنها تعدادی ترولی یا گاری چرخدا با ابعاد و اندازه های مشخص وجود دارد که سینی یا سبد داخل ترولی ها قرار می گیرد.

ارزان قیمت ترین دستگاه خشک کن صنعتی، مدل کابینی می باشد که برای خشک کردن انواع میوه، سبزی، گوشت، قارچ، جلبک، انواع مایعات، پودر و گرانول در ظرفیت های مختلف ساخته می شود. تکنولوژی پیاده شده در این دستگاه از قبیل جاگذاری فن های سیرکوله، مکنده، دمنده و تخلیه، طول کانال کشی و طراحی کوره و جا گذاری المنت ها به گونه ای است که خشک کردن کامل یکنواخت محصول در نقاط مختلف دستگاه به دنبال دارد.

دستگاه خشک کن وکیومی یا خشک کن تحت خلا:

وکیوم درایر برای خشک کردن مواد حساس به گرما که در دماهای بالا تغییر شکل یا ماهیت می دهند استفاده می شود. از آنجایی که در شرایط خلا نقطه جوش مواد کاهش پیدا می کند، سرعت تبخیر و خشک کردن در این دستگاه بالا است و به دنبال آن مصرف سوخت دستگاه هم کاهش پیدا می کند. این دستگاه معمولا به شکل یک محفظه دوار ساخته می شود که بستگی به حجم خشک کردن با تعداد متفاوت سینی ساخته می شود.

دستگاه خشک کن انجمادی (فریز درایر):

خشک کردن انجمادی که به عنوان لیوفیلیزاسیون نیز شناخته می شود، فرآیندی است که در آن آب تحت فشار کم به روش تصعید از یک ماده خارج می شود. این فرآیند کاربرد زیادی برای تولید و فرآوری مواد غذایی و دارویی به واسطه خشک کردن دارد.

در این فرآیند کیفیت محصول خشک شده حفظ می گردد، در واقع انجماد آب در مواد قبل از لیوفیلیزاسیون فرآیندهای شیمیایی، بیوشیمیایی و میکروبیولوژیکی را مهار می کند.

از این دستگاه ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای خشک کردن میوه نیز زیاد استفاده می گردد و اصطلاحا میوه بعد از خشک کردن حالت پفکی می شود.

دستگاه خشک کن پودر:

برای گرفتن رطوبت مواد پودری استفاده از دستگاه های روتاری درایر مرسوم است، اما بعضی مواقع حجم تولید پائین می باشد و خرید دستگاه روتاری مقرون به صرفه نمی باشد که در این حالت پیشنهاد ما به شما بچ یا خشک کن کابینی می باشد.

ساخت روتاری درایر در سایز کوچک معمولا برای ماشین ساز مقرون به صرفه نمی باشد و علاوه بر این اگر دستگاه از حد زیادی کوچک تر ساخته شود قابلیت خشک کردن با کیفیت بالا را ندارد. به همین علت اگر قادر به خرید این دستگاه نبودید از جایگزین آن (بچ) با کنترل دور فن ها می توان استفاده کرد.

برای تبدیل مایعات به پودر نیز علاوه بر درام درایر که در بالا به آن اشاره شد از اسپری درایر نیز استفاده می شود.

روند ارزیابی کیفیت دستگاه خشک کن میوه و سبزیجات:

مطالعات انجام شده در مورد خشک کردن میوه ها و سبزیجات، به روش های مختلف بسیار زیاد است و به علت ماندگاری کوتاه محصولات مناسبی برای خشک کردن هستند که می توان عمر مفید آنها را افزایش داد.

از بهترین روش های خشک کردن که محصول از نظر میکروبی هم محافظت می شود استفاده از دستگاه خشک کن می باشد که با بهترین کیفیت، بدون تغییر رنگ و طعم، در کوتاه ترین زمان ممکن میوه و سبزی را خشک می کند. از ویژگی های یک دستگاه با کیفیت خشک کردن یکدست محصول در دمای دلخواه می باشد که از نظر فنی هم شرایطی مانند کنترل دما و رطوبت، عایق حرارت و صدا بودن، مصرف سوخت پائین و قابلیت کار کردن با سوخت های متفاوت را داشته باشد.

ساز و کار دستگاه خشک کن گوشت، مرغ و ماهی:

گوشت خشک و پودر گوشت در صنایع غذایی در فرمولاسیون های سوپ فوری، در بسته های وکیوم شده با ماندگاری بالا برای مصارف افرادی مانند کوهنوردان و اخیرا با بسته بندی های بسیار مناسب به عنوان غذای پت کاربرد دارد.

گوشت، مرغ و ماهی را بعد از خرد کردن به قطعات کوچک تر به داخل دستگاه منتقل می کنند که با ساز و کار مناسب با گرفتن آب میان بافتی محصول بدون از دست دادن ارزش غذایی با تنظیم دمای مناسب برای خشک کردن، محصول را خشک م یکند.

گوشت خشک شده را می توان به دستگاه آسیاب منتقل کرد و تبدیل به پودر کرد و سپس بسته بندی نمود.

دستگاه خشک کن دست دوم:

برای پیدا کردن خشک کن استوک متناسب با محصول ابتدا باید با کارشناس مشورت کرد که چه نوع خشک کنی برای محصول با توجه به حجم تولید مناسب می باشد. به عنوان مثال برای خشک کردن میوه از دستگاه میوه خشک کن استوک کابینی در ظرفیت پائین و برای ظرفیت تولیدهای بالا از دستگاه تونلی استفاده می شود.

قبل از خرید دستگاه استوک حتما دستگاه را از نظر فنی آنالیز کنید و دستگاه را به شرط سلامت و ضمانت کارکرد صحیح تحویل بگیرید و از نظر قیمتی هم قیمت آن را با دستگاه نو مقایسه کنید زیرا دستگاه های جدید ممکن است دارای آپشن های به روز باشد که بر روی قیمت نیز تاثیر گذار است.

برای خرید دستگاه خشک کن دست دوم می توانید از کارشناسان آریا ماشین مشاوره بگیرید.

دستگاه خشک کن جلبک:

جلبک هایی مانند اسپرولینا را برای استفاده های دارویی و غذایی به روش های مختلف خشک می کنند و معمولا قبل از خشک کردن تغلیظ می کنند. برای تغلیظ از دستگاه سانتریفیوژ و الک برقی در سایزهای مختلف استفاده می شود.

در حجم تولیدهای پائین از دستگاه خشک کن کابینی و در ظرفیت های بالا از درام درایر و اسپری درایر می توان برای این کار استفاده کرد.

دستگاه خشک کن کشک:

کشک به علت داشتن کلسیم بالا و طعم فوق العاده هم به عنوان تنقلات و هم در غذا کاربرد دارد. اما از آنجایی که ممکن است دیر خشک شود ممکن است دچار کپک زدگی شود که به راحتی با دستگاه خشک کن در حجم تولیدی می توان بدون از دست دادن ارزش غذایی این محصول را خشک نمود.

خمیر کشک را ابتدا با دستگاه گرد کن کشک به شکل های مختلف در می آوردند و سپس به دستگاه خشک کن منتقل کرده و اقدام به خشک کردن آن می کنند.

کاربرد دستگاه خشک کن میلورم:

میلورم که نوعی لارو سوسک است در محیطی کاملا تمیز و به دور از باکتری پرورش داده می شود و به عنوان یک غذای کاملا تمیز و عاری از هر گونه انگل برای غذای پرندگان و ماهی های زینتی استفاده می شود.

پرورش این حشره در هر شرایط آب و هوایی امکان پذیر نمی باشد. بنابراین می توان آن را با استفاده از دستگاه خشک کن خشک کرد و در زمان هایی که در دسترس نیست از نمونه خشک شده آن استفاده کرد.

در کل نمونه خشک شده این محصول خوش خوراک تر از نمونه تازه آن می باشد.

قیمت دستگاه خشک کن:

قیمت خرید این دستگاه با توجه به حجم تولید، متریال به کار رفته در ساخت، آپشن ها، کشور سازنده و اجرت ها و هزینه های تولید سازنده متفاوت می باشد. با مقایسه قیمت و دستگاه شرکت های تولید کننده مختلف می توان علت اختلاف قیمت سازنده های مختلف را پیدا کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده مکانیزم دستگاه و یکنواخت خشک کردن آن در قیمت دستگاه تاثیر گذار اس.

دستگاه خشک کن شرکت آریا ماشین، با بهره گیری از آخرین تکنولوژی ها و با به کارگیری سیستم هوشمند، به شما امکان خشک کردن میوه ها و سبزیجات را با کیفیت بالا و در کوتاه ترین زمان ممکن می دهد. قیمت مناسب این دستگاه خشک کن، با توجه به کیفیت بالا و عملکرد قابل اعتماد، یکی از امتیازات برجسته آن است که می تواند همه نیازهای شما را برطرف کند.

اگر به دنبال خرید دستگاه خشک کن هستید، باید با توجه به نیاز خود و همچنین بودجه موجود، دستگاه مناسب را انتخاب کنید.

آموزش کار با دستگاه خشک کن:

کارکرد دستگاه خشک کن کابینی با خشک کن تونلی کاملا متفاوت است .

در ابتدا باید بنا به اطلاعاتی که جمع آوری نموده اید باید دانید هر محصول با چه دما و زمانی خشک می شود.

دانستن این مطالب بسیار ضروری است و بعد از انتخاب دستگاه مورد نظر می توانید شروع به فعالیت کنید.

به طور کلی چون عملکرد دستگاه خشک کن به صورت اتومات انجام می شود در مرحله خشک کردن به اپراتور نیازی نمی باشد.

در دستگاه خشک کن کابینی بعد از تنظیمات ماژول دستگاه از قبیل تنظیم رطوبت، دما، سرعت فن ها و … سینی حاوی محصول را به داخل دستگاه انتقال می دهیم.

از آنجایی که مکانیزم دستگاه به صورت اتومات می باشد تا زمان خشک شدن نهایی محصول نیاز به چک کردن آن نمی باشد.

هنگام خشک شدن محصول با رطوبت دلخواه دستگاه به صورت اتومات خاموش می شود و بعد از خنک شدن محصول توسط فن دستگاه می توان محصول را به بیرون انتقال داد.

در خشک کن های تونلی یا کانتینیوس محصول مورد نظر بر روی نوار نقاله چیده می شود و سرعت نوار به وسیله اینورتر و بنا به نوع محصول تنظیم می شود.

بعد از خشک شدن نهایی محصول توسط تسمه نقاله بدون دخالت اپراتور به بیرون انتقال پیدا می کند.

جزئیات بیشتر را می توانید با مشاهده فیلم مقابل و یا تماس با کارشناسان آریا ماشین جویا شوید.

سوالات متداول در مورد دستگاه خشک کن:

آیا می توان هم زمان دو یا چند محصول را با هم خشک کرد؟

محصولات مشابه و در یک خانواده که در دما و زمان یکسانی خشک می شوند و بوی نزدیک به هم دارند را می توان هم زمان خشک کرد.

در غیر این صورت محصولات مختلف را نمی توان هم زمان خشک کرد، زیرا در دما و زمان های مختلف خشک می شوند و بوی یکدیگر را می گیرند.

آیا می توان به طور دائم از دستگاه خشک کن استفاده کرد؟

البته به راحتی می توان استفاده کرد اما برای بهبود کارایی و عمر بیشتر دستگاه مابین هر بار خشک کردن زمان کوتاهی صرف ریکاوری دستگاه صرف کنید بهتر است.

تفاوت دستگاه خشک کن تونلی و کابینی چیست؟

تفاوت های زیادی از جمله قابلیت جابجایی دستگاه خشک کن کابینی می باشد که در دستگاه خشک کن تونلی مقدور نمی باشد.

خشک کن تونلی از نظر سرعت و ظرفیت نسبت به خشک کن کابینی برتری دارد.

البته از نظر هزینه و قیمت تمام شده خشک کن کابینی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

آیا دستگاه خشک کن فقط برای خشک کردن یک محصول است؟

خیر شما با دستگاه خشک آریا  ماشین تمام محصولات ازجمله انواع میوه، سبزیجات، قارچ، جلبک، مواد شیمیایی، دارویی و …را می توانید خشک کنید.

دستگاه خشک کن نیمه صنعتی

فهرست مطالب

تماس با مشاوران مجموعه آریا صنعت

چت واتس اپ مشاوران مجموعه آریا صنعت