دستگاه خشک کن دوار ( خشک کن روتاری )

دستگاه خشک کن روتاری یا خشک کن دوار بهترین گزینه برای خشک کردن انواع مواد پودری و گاها مواد گرانولی بسته به میزان حرارت لازم برای خشک کردن به صورت حرارت دهی مستقیم یا غیر مستقیم می باشد.

از این دستگاه برای خشک کردن پودرهای مختلف در صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی در حجم های مختلف استفاده می شود که رطوبت محصول را به حداقل می رساند.

برای خشک کردن هر نوع پودر با توجه به مشخصات فیزیکی و ماهیت آن باید دستگاه مرتبط و تخصصی برای محصول ساخته شود و این امر ارتباط مستقیم با دانش فنی شرکت سازنده دارد که به خوبی از عهده آن برآید.

این دستگاه  برای خشک کردن انواع پودر با کیفیت بسیار بالا در ظرفیت های مختلف شاخته می شود که به علت شکل استوانه ای که دارد دستگاه دوار یا روتاری نیز نامیده می شود.

رایج ترین کاربرد این دستگاه ها در صنایع شیمیایی و معدنی می باشد، در دامداری و مرغداری ها نیز جهت خشک کردن تفاله برای خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرند.

در داخل روتاری یک سری عوارض با شیب ملایم تعبیه شده که برای محصولات مختلف به شکل های متفاوت ساخته می شوند و مواد را به سمت پائین هدایت می کنند.

دستگاه خشک کن دوار ( خشک کن روتاری ) چیست؟

این دستگاه به شکل استوانه ای از جنس های مختلف ( آهن، استیل، چدن و … ) با قطر 60 تا 300 سانتی متر و طول 6 تا  24 متر بر روی غلطک هایی قرار گرفته است که با شیب ملایم حول یک محور افقی دوران می کند که در واقع با افق زاویه کمی دارد.

این خشک کن ها دستگاه های فوق العاده ای برای خشک کردن کودهای شیمیایی مانند: سولفات، فسفات، نیترات آمونیوم، مواد معدنی، خاک رس، ضایعات کشاورزی مانند تفاله میوه، تفاله چغندر، تفاله گوجه، تفاله نیشکر، پوست مرکبات و … می باشد.

شرکت آریا ماشین با ساخت انواع انواع خشک کن دوار خدمت عظیمی در صنایع مختلف با ایجاد ارزش افزوده داشته است.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا از این دستگاه ها در مرغداری و دامداری ها جهت خشک کردن فضولات حیوانی و تبدیل انها به کود استفاده می شود.

این دستگاه ها به خاطر شکل لوله ای که دارند با نام خشک کن استوانه ای هم شناخته می شوند.

دستگاه خشک کن درام درایر نیز از نظر شکل ظاهری مانند خشک کن دوار ساخته می شود اما برای خشک کردن مواد مختلف به کار می روند و در واقع کاربرد متفاوت دارند.دستگاه خشک کن دوار

نحوه کارکرد دستگاه خشک کن دوار:

منبع تامین سوخت این دستگاه ها مشعل گازی، گازوئیلی، زغال سنگ، المنت های برقی و … می باشد که در صورت لزوم به صورت دوگانه یا چند گانه هم ساخته می شوند و امکان حرارت دهی بسته به نوع محصول و قابلیت تحمل دمایی آن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم را دارند.

دستگاه خشک کن روتاری دارای یک فیدر می باشد که تغذیه کننده خوراک به داخل دستگاه می باشد، علاوه بر این دارای سیستم های هوشمند HMI  و PLC هستند که تنظیمات دمش حرارت و دما، کنترل دور فن ها، کنترل سرعت چرخش … را بر عهده دارند.

پس از ورود مواد مرطوب به داخل خشک کن دوار مواد در معرض هوای گرم قرار می گیرند که با کمک چرخش لوله خشک کن و نیروی جاذبه و عوارض زاویه دار داخل خشک کن ( عوارض در دستگاه های مختلف با توجه به محصول به شکل های مختلف اجرا می شوند ) به سمت پائین خشک کن حرکت می کنند و در طی مسیر رطوبت خود را از دست داده و خشک می شوند.

پس ازپایان پروسه خشک شدن محصول از قسمت پائین دستگاه خارج و با توجه به مرحله پس از خشک کردن آماده دپو یا بسته بندی می شود که معمولا ابتدا به سیکلون خنک کننده منتقل می شود.

اغلب مواد پودری دارای گرد و غبار می باشند که برای جلوگیری از آلوده شدن محیط از فن های مکنده و انتقال غبار به سیکلون غبارگیر یا بگ فیلتر استفاده می شود.دستگاه خشک کن روتاری

محاسبات خشک کن دوار:

برای ساخت خشک کن دوار قبل از هر محاسبه ای باید حجم خشک مورد نیاز محصول در یک بازه زمانی مشخص معین شود، سپس با توجه به جرم حجمی محصول، رطوبت آن، زمان خشک شدن و دمای خشک شدن ابعاد دستگاه مشخص می شود.

محاسباتی که باید در نظر داشته باشیم شامل موارد زیر می باشد:

ابعاد دستگاه ( طول و قطر )، تعداد عوارض داخلی و شکل و زاویه آنها با توجه به نوع محصول، شیب خشک کن، میزان حرارت و هوا دهی، تعداد دور استوانه در واحد زمان، جهت جریان هوا از مهم ترین محاسبات سازنده می باشند.

دستگاه روتاری درایر

نحوه حرارت دهی در خشک کن روتاری:

حرارت دهی در این خشک کن ها به دو روش مستقیم و غیر مستقیم صورت می گیرد که ساخت این دستگاه ها به صورت حرارت دهی مستقیم صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

در روش غیر مستقیم هوای گرم تامین شده از مشعل توسط کوره، لوله و فن به داخل دستگاه وارد می شود به این معنی که محصول به صورت مستقیم در ارتباط با هوای داغ خارج شده از مشعل یا المنت ها قرار نمی گیرد.

اما در روش مستقیم هوای داغ خارج شده از مشعل مستقیم به داخل روتاری دمیده می شود و اغلب برای محصولاتی که نیاز به دمای بالا برای خشک شدن دارد استفاده می شود.درام درایر

قیمت دستگاه خشک کن روتاری:

قیمت دستگاه خشک کن دوار آریا ماشین با توجه به نمونه های وارداتی آن بسیار مناسب می باشد چه بسا به علت کیفیت بالای ساخت و قیمت مناسب بسیاری از کشورها ترجیه می دهند خرید خود را از سازنده های ایرانی انجام دهند.

در تعیین قیمت دستگاه مواردی مانند: جنس روتاری، ابعاد آن، برند قطعات برقی و مکانیکی، هزینه های سازنده و … تاثیر گذار می باشد.خشک کن دوار

مزایای خشک کن روتاری آریا ماشین نسبت به دستگاه های سایر شرکت ها:

مهم ترین فاکتور در هنگام تهیه دستگاه خشک کن روتاری این است که دستگاهی که خریداری می کنید جوابگوی کار شما باشد و محصول را به بهترین شکل ممکن با شراط ایده آل خشک کند، حال چگونه می توان از این مورد اطمینان خاطر پیدا کرد:

شرکت آریا ماشین سازنده انواع دستگاه خشک کن، دستگاه تستر، دستگاه تفت و … برای محصولات مختلف با امکان سفارشی سازی با توجه به نوع محصول و … می باشد.

هر محصول برای خشک کردن نیاز به شرایط خاص و دستگاه خاص دارد که خریداران عزیز این امکان را دارند که قبل از خرید نمونه خود را تست گرفته و در صورت رضایت مندی از جواب تست، ثبت سفارش کرده و خرید خود را انجام دهند.

تمامی ماشین آلات ساخت شرکت آریا ماشین همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش در اختیار مشتریان عزیز قرار می گیرد و نصب و راه اندازی خط تولید در محل خریدار همراه با ارائه آموزش های کار با دستگاه، تولید، سرویس و نگه داری ماشین آلات به ایشان ارائه می گردد.روتاری درایر

فیلم کارکرد دستگاه خشک کن روتاری آریا ماشین

دستگاه خشک کن تفاله گوجه

فهرست مطالب

تماس با مشاوران مجموعه آریا صنعت

چت واتس اپ مشاوران مجموعه آریا صنعت