دستگاه خشک کن درام درایر

دستگاه خشک کن درام درایر و اسپری درایر یا خشک کن پاششی پرکاریردترین دستگاه های خشک کن در صنعت جهت خشک کردن انواع مایعات و تولید پودر هستند که نسبت به همدیگر دارای مزایا و معایبی می باشند که در این مقاله به صورت کامل مورد بررسی قرار می گیرند.

در فرآیند خشک کردن درام مایعات در دماهای مختلف ( بسته به قابلیت تحمل دمایی محصول ) روی درام های چرخشی با ظرفیت های مختلف که ورقه هایی از محصول خشک شده روی درام به جا می ماند خشک می شوند.

این در حالی است که در روش پاششی یا اسپری درایر با اسپری کردن مایعات و مجاورت آنها با یک عامل گازی شکل داغ عملیات تولید پودر از مایعات صورت می گیرد.

دستگاه خشک کن درام درایر

درام درایر چیست؟

درام درایر به علت ساختاری که دارد خشک کن غلطکی نیز نامیده می شود و مقرون به صرفه ترین دستگاه خشک کن برای تولید پودر از مایعات می باشد که با ایجاد گرمایش به سطح درام با توزیع یکنواخت دما منجر به خشک شدن محصول در کوتاه ترین زمان ممکن می شود.

بسته به طراحی درام درایر، محصول به طور مداوم به صورت یک لایه نازک در قسمت زیرین یا بالای درام اعمال می شود، با چرخش دائمی درام و گرم شدن آن محصول در قسمت بیرونی آن خشک می شود.

میزان حرارت دهی به محصول برای محصولات مختلف متفاوت می باشد و قابل تنظیم است.

قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض دمای بالا خطر آسیب دیدن به محصول را کاهش می دهد، پس از تبخیر شدن آب یا حلال، پودر بر سطح درام باقی می ماند که به وسیله تیغچه هایی از سطح درام خراشیده می شود.

شرکت آریا ماشین بسته به نوع محصولی که قرار است خشک شود اقدام به طراحی و تولید انواع درام درایر در ظرفیت های مختلف می کند به عنوان مثال برخی محصولات برای خشک شدن نیاز به دمای بسیار بالا دارند و برخی در دمای بالا حساس بوده و آسیب می بینند.

درام درایر ماهیت بسیار انعطاف پذیری دارد، عملکرد آن به فشار بخار داخل درام، سرعت چرخش درام و … بستگی دارد، تمامی این پارامترها می توانند به صورت مستقل و بدون وابستگی به یکدیگر کنترل و تنظیم شوند.

نحوه عملکرد دستگاه خشک کن درام درایر:

میزان مشخصی از محصول بر روی درام تغذیه می شود که با یک دور چرخش درام در مدت زمان کوتاه حلال محصول تبخیر می شود، این امر نه تنها خطر آسیب رسیدن به محصول را از بین می برد بلکه محصول را قادر می سازد تا خواص منحصر به فرد خود مانند: طعم، بو، بافت و … را حفظ کند.

گرمادهی از داخل درام صورت می گیرد، در نهایت محصول خشک به جای مانده در سطح درام به واسطه تیغچه ها خراشیده می شود.دستگاه خشک کن مایعات

کاربرد خشک کن درام درایر:

خشک کن درام درایر جهت خشک کردن مایعات، خمیرها، سوسپانسیون ها و دوغاب ها به کار می رود، اکثرا در صنایع غذایی، دارویی، لبنی، آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

در صنایع غذایی برای تهیه غذای کودک که حساسیت بالایی دارد بیشترین کاربرد را دارد، در واقع این دستگاه برای خشک کردن مایعات چسبنده که به روش های دیگر قابلیت خشک کردن را ندارند مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه از نظر شکل ظاهری تقریبا نزدیک به دستگاه خشک کن دوار می باشد با این تفاوت که در دستگاه درام محصول بر روی سطح درام ریخته می شود و در دستگاه داخل محصول داخل دستگاه ریخته می شود.دستگاه خشک کن پودر

ساختار خشک کن درام درایر:

هر چند که خشک های درام و روتاری سفارشی ساخته می شود اما اساس آنها به شکل زیر می باشد:

  • یک ساختار استوانه ای شکل بزرگ که از نظر ضخامت، ابعاد و جنس با توجه به محصول ساخته می شود.
  • چمبر حرارتی: هوای خشک از طریق درام به محصول هدایت می شود.
  • موتور وگیربکس، زنجیر و چرخ دنده ها، غلطک و رولیک ها: که در مجموع حرکت دورانی درام را بر عهده دارند.
  • مشعل: انتقال حرات به چمبر حرارتی را انجام می دهد.
  • فیدر: نقش تغذیه مواد خام به درام را بر عهده دارد.
  • سیستم های ضربه ای: برای جلوگیری از رسوب مواد در درام
  • سیستم HMI و PLC و تابلو برق: کلیه کنترل های اتومات از قبیل تنظیم سرعت چرخش به وسیله اینورتر، کنترل دما و حرارت، سرعت فید کردن و تخلیه و … را انجام می دهند.
  • تیغچه ها و سیستم خروج که برای خراشیده شدن محصول خشک از سطح درام و انتقال به بیرون کاربد دارند.

دستگاه خشک کن پودر ( کنسانتره ) مس

مزایای خشک کن درام درایر آریا ماشین:

شرکت آریا ماشین با تیم مهندسی مجرب سال ها در زمینه طراحی و ساخت انواع خشک کن های کابینی، روتاری، درام، تونلی و … فعالیت داشته است که به مرور آپشن ها و هر امری که باعث ارتقای سطح عملکرد و کیفیت دستگاه ها شده اضافه گردیده است.

از ویژگی های خشک کن درام درایر آریا ماشین موارد زیر را می توان نام برد:

·         خشک شدن یکنواخت محصول به علت اعمال یکنواخت دما و حفظ فشار یکنواخت در سراسر درام

·         مناسب برای مواد بسیار چسبناک، مایعات با غلظت بسیار بالا، مواد خمیری و دوغاب مانند

·         مناسب برای خشک کردن محصولات حساس به حرارت ( عملیات خشک کردن در بازه زمانی کوتاه صورت می گیرد )

·         سرعت چرخش درام، عرض اپلیکاتور، میزان حرارت دهی و … هر کدام به صورت جداگانه قابل تنظیم است

·         قابلیت تمیز کردن و نگهداری به راحتی

·         دائم کار

·         قابلیت سفارشی سازی

·         تولید پودرهای با حداقل گرد و غبار

·         راندمان خشک کردن بالا با هزینه انرژی کم

·         خشک شدن مستقیم بدون تغلیظ

·         پردازش مداوم با زملن خشک شدن کوتاه

·         تمام اتوماتیک

دستگاه خشک کن درام درایر

فهرست مطالب

تماس با مشاوران مجموعه آریا صنعت

چت واتس اپ مشاوران مجموعه آریا صنعت