خط تولید چیپس میوه و سبزیجات خشک

تو فایل پایین میتونی تمام محتوا رو بشنوی:

چیپس میوه یا همان میوه خشک شده و سبزیجات خشک شده امروزه با توجه به صنعتی شدن جوامع، طرفداران زیادی پیدا کرده است. برای راه اندازی خط تولید چیپس میوه و سبزیجات خشک به موارد زیادی باید توجه کنید. اولین مورد بررسی و انتخاب ظرفیت تولید خط می باشد و با توجه به آن در مورد به کار بردن سرمایه لازم برای شروع کار باید تصمیم گرفت. راه اندازی خط تولید در ظرفیت های خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی امکان پذیر است. قدم بعدی با توجه به ظرفیت تولید و به کار بردن سرمایه خرید دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز می باشد.

تائیدیه: این محتوا توسط تیم تولید محتوای شرکت آریا ماشین با تائید رئیس هیات مدیره مجموعه (جناب آقای مهندس علی شاهیوندی) گردآوری شده است.

این مورد خود بستگی به انتخاب محل مناسب برای شروع کار و به کارگیری تعداد مورد نیاز نیروی انسانی می باشد. نکته آخر اینکه شما باید از ابتدا به دنبال بازاریابی و ایجاد بازار فروش محصول خود باشید زیرا این مساله از اهمیت خاصی برخوردار است. اهمیت این موضوع به آنجا مربوط می شود که ادامه کار در گرو فروختن محصول و بازگشت سرمایه است. در صورت فروش و به دست آوردن سود می توانید به کار خود ادامه دهید و  در قبال هزینه ها را پاسخگو باشید.

سرمایه لازم برای راه اندازی خط تولید چیپس میوه و سبزیجات خشک

اگر بخواهیم خط تولید چیپس میوه و یا سبزیجات خشک را در حد ظرفیت خانگی به طور مثال 15 الی 20 کیلو در نظر بگیریم تقریبا مبلغی حدود 20 میلیون سرمایه اولیه نیاز داریم. در صورتی که ظرفیت تولید نیمه صنعتی را در نظر گرفته اید نیاز به فضای بزرگ تر و سرمایه بیشتر دارید. برای همین منظور هزینه مکان منتخب شما به هزینه های جاری اضافه خواهد شد، همین طور تعداد نیروی انسانی که باید حقوق و مزایای آنها را در نظر گرفت. هزینه خرید دستگاه ها با توجه به تعداد و بالا رفتن ظرفیت تولید بیشتر می شود. حداقل سرمایه لازم  برای شروع کار را باید مبلغی در حدود 100 الی 150 میلیون تومان دانست.

سرمایه لازم برای راه اندازی خط تولید

حال اگر قصد شروع کار صنعتی را دارید بستگی به وسعت کار مواردی که قید شد افزایش می یابد. تورم و بالا رفتن نرخ به صورت روزانه و هفتگی در کشور ما را نباید نادیده گرفت. گرچه در صورت گسترش زیاد کار این مبلغ می تواند تا چند میلیارد هم افزایش یابد. در یک نتیجه گیری کلی هزینه خرید ماشین آلات، تهیه مکان، سرمایه در گردش و سایر هزینه های جانبی را باید در نظر گرفت. این مطلب را در ذهن خود داشته باشید که مبالغ ذکر شده بر اساس آمار و ارقام هزینه در سال 1401 می باشد، اما هم اکنون که در سال 1402 می باشیم نرخ ها افزایش داشته است و قطعا با توجه به تورم های هر ساله، در سال 1403 و سال های آتی نیز افزایش خواهد یافت.  بنابراین تمامی این مبالغ ها باید به نرخ روز تغییر کند.

ماشین آلات لازم برای راه اندازی خط تولید چیپس میوه و سبزیجات خشک

ماشین آلات خط تولید چیپس میوه و سبزیجات خشک تقریبا مشترک می باشد. برای راه اندازی خط تولید چیپس میوه نیاز به دستگاه وان شستشو میوه و سبزیجات، دستگاه پوست کن، دستگاه هسته گیر، دستگاه اسلایسر، دستگاه خشک کن و دستگاه بسته بندی می باشد. تمامی این دستگاه ها انواع مختلف برای ظرفیت های متفاوت دارند و انتخاب آنها بستگی به هزینه و میزان تولید کاربر نیز دارد. در واقع انتخاب لوازم جانبی این خط تولید بر اساس ظرفیت خشک کن تعیین می گردد.

ماشین آلات لازم برای خط تولید میوه خشک

به طور مثال دستگاه اسلایسر در سه مدل دستی، نیمه صنعتی و صنعتی ساخته می شود. از دستگاه اسلایسر دستی برای کار در منزل و دستگاه اسلایسر برقی برای تولید در ظرفیت نیمه صنعتی و صنعتی استفاده می شود. دستگاه خشک کن در دو مدل تونلی وکابینی که در ظرفیت های گوناگون طراحی و ساخته می شود. انتخاب نوع دستگاه با توجه به مکان قرار گیری و میزان ظرفیت تولید صورت می گیرد. برای خط تولید سبزیجات خشک هم دستگاه هایی نظیر وان شستشو اتوماتیک، دستگاه سانتریفیوژ(جهت آبگیری) یا نوار نقاله آبگیری، دستگاه خشک کن، دستگاه آسیاب و دستگاه بسته بندی مورد نیاز است. در اینجا به صورت مختصر به توضیح ماشین آلات لازم برای این خط تولید می پردازیم.

دستگاه وان شستشوی اتومات میوه و سبزیجات

وان شستشوی میوه و سبزیجات در ظرفیت های مختلف از جنس استیل نگیر و یا پلی اتیلن ساخته می شود. وان شستشوی اتومات میوه و سبزیجات آریا ماشین به صورت گردش در آب و بدون نیاز به بلوئر می باشد. برق مصرفی دستگاه مطابق با نیاز خریدار تک فاز یا سه فاز ساخته می شود.

وان شست و شو

برای شستشوی سبزیجات از شستشوی سه یا چهار مرحله ای استفاده می شود، به این صورت که سبزیجات ابتدا گل گیری می شوند و سپس به ترتیب ید زنی، حشره زدایی و آب کشی نهایی صورت می گیرد. برای خطوط کوچک معمولا از وان های ساکن و برای خطوط صنعتی از وان گردش در آب استفاده می شود.

دستگاه پوست کن میوه و صیفی جات

دستگاه پوست کن میوه و صیفی جات به صورت دستی و برقی ساخته می شود. مدل برقی پوست کن در ظرفیت های مختلف طراحی و ساخته می شود.

دستگاه پوست کن میوه و سبزی

البته ناگفته نماند که دستگاه پوست کن برای میوه با صیفی جات متفاوت می باشد. انتخاب نوع دستی یا برقی دستگاه پوست میز با توجه به میزان ظرفیت تولید و هزینه در نظر گرفته می شود.

دستگاه هسته گیر میوه

دستگاه هسته گیر میوه آریا ماشین در سه مدل دستی، اهرمی و پنوماتیک ساخته می شود. مدل پنوماتیک به صورت تک سمبه، دو سمبه و سه سمبه ساخته می شود. سمبه هسته گیر برای هسته گیری میوه های مختلف هم چون سیب، آلو، هلو، زردآلو، شلیل و … قابل تعویض می باشد.

دستگاه هسته گیر

دستگاه اسلایسر میوه و صیفی جات

دستگاه اسلایسر در مدل های دستی و برقی در ظرفیت های مختلف جهت اسلایس  و برش میوه های نرم و سفت و همین طور صیفی جات کاربرد  دارد. تیغه اسلایسر جهت کاربردهای مختلف از نظر سایز و شکل قابل تغییر می باشد. دستگاه اسلایسر، دستگاه بسیار کاربردی محسوب می شود که به سرعت بخشیدن روند کار نیز کمک بسیار زیادی می کند.

دستگاه اسلایسر میوه

دستگاه سانتریفیوژ

دستگاه سانتریفیوژ در خط سبزیجات جهت آبگیری محصول قبل از ورود به دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. در خطوط صنعتی بزرگ از نوار نقاله آبگیری برای این کار استفاده می شود. دستگاه سانتریفیوژ با بدنه تمام استیل و در دو مدل سبد ثابت و گردان با توجه به سفارش خریدار طراحی و ساخته می شود.

دستگاه سانتریفیوژ

دستگاه آسیاب

دستگاه آسیاب هم در خط چیپس میوه و هم سبزیجات خشک جهت پودر کردن محصول در حجم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در مدل های پره ای و چکشی مورد استفاده قرار می گیرد. بدنه دستگاه آسیاب از آهن و استیل با در نظر گرفتن سفارش ساخته می شود. جنس قطعات درگیر با مواد دستگاه آسیاب از چدن می باشد، که از گرید غذایی محسوب می شود.

دستگاه آسیاب

دستگاه بسته بندی

دستگاه بسته بندی با توجه به شکل بسته بندی در مدل های مختلف با ظرفیت های متفاوت طراحی و ساخته می شود.این دستگاه به صورت دستی، رومیزی، اتومات و نیمه اتومات موجود می باشد. دستگاه های بسته بندی برای این صنعت در دو مدل دستگاه توزین و دستگاه سیل وکیوم ساخته می شود.

دستگاه بسته بندی

از دستگاه توزین برای بسته بندی برای محصول در سلفون و دستگاه سیل وکیوم برای بسته بندی در ظروف یکبار مصرف استفاده می شود. در انتها می توان برای پک کردن محصولات بسته بندی شده از دستگاه شیرینگ پک بهره مند شد.

میزان حاشیه سود خط تولید چیپس میوه و سبزیجات

برای محاسبه دقیق میزان حاشیه سود نیاز است که شما میزان دقیق سرمایه اولیه، میزان هزینه ها، میزان تولید، میزان تولید محصول، میزان فروش خالص و میزان فروش ناخالص را در نظر بگیرید. فرمول محاسباتی این روش به گونه ای است که برای محاسبه حاشیه سود مشاغل خانگی یا نیمه صنعتی نمی شود از آن استفاده کرد. علت این امر مشخص نبودن میزان دقیق و واقعی هزینه و فروش به دلیل تولید در سطح پایین است.

این محاسبه در مشاغل صنعتی و به دلیل تولید محصول با کیفیت و ظرفیت بالا در نتیجه فروش بالاتر می باشد. در مشاغل صنعتی به دلیل خرید مواد اولیه در ظرفیت های بالاتر هزینه خرید محصولات کمتر می باشد. این افزایش اختلاف در هزینه و درآمد به شخص کمک می کند محاسبه دقیقی از حاشیه سود داشته باشد. محاسبه دقیق حداقل یک دوره سه ماه کوتاه مدت و حداقل یک ساله بلند مدت برای این کار ضروری می باشد.

طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه و سبزیجات خشک

مسلما هر چقدر ظرفیت تولید بالاتر و فروش بیشتر داشته باشید از سود بیشتری نیز برخوردار خواهید شد. به طور دقیق فعالیت در زمینه تولید چیپس میوه و سبزی خشک با ظرفیت صنعتی از توجیه اقتصادی خوبی بهره مند است. البته هزینه ها در این زمینه بالاتر می باشد اما با وجود گردش مال زیاد این نقیصه برطرف خواهد شد.

طرح توجیحی

اگر چه فعالیت در تولید ظرفیت خانگی و نیمه صنعتی سود آوری خوبی دارد اما به طور حتم از نظر فعالیت در زمینه صنعتی توجیه مالی کمتری دارد. این نکته را باید در نظر گرفت هزینه به خصوص در مشاغل خانگی بسیار کمتر است.

مجوز های لازم برای راه اندازی خط تولید چیپس و سبزیجات خشک

باید توجه داشت که مجوز با فعالیت خانگی، فعالیت نیمه صنعتی و صنعتی کاملا مجزا و متفاوت است. برای راه اندازی خط تولید چیپس میوه یا سبزیجات خشک با ظرفیت خانگی نیاز به اخذ مجوز از بهداشت محیط و جهاد کشاورزی می باشد. داشتن محیط مناسب در اختیار و موافق با مفاد ذکر شده در دستور کار بخشنامه مربوطه داشتن تجهیزات کامل و مناسب جهت این کار، قابلیت بهره گیری از حامل های انرژی مانند آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت برای گرفتن مجوز و شروع فعالیت نیمه صنعتی و صنعتی ضروری می باشد.

مجوز خط تولید

البته گرفتن مجوزها به شرایط فروش و نوع فروش نیز بستگی دارد.ابتدا باید شرکتی را با عنوان اسمی که تابه حال ثبت نشده است تاسیس کنید. تعداد شرکا و میزان سرمایه اولیه وابسته به تاسیس نوع شرکت حقیقی یا حقوقی متفاوت است. مکان در نظر گرفته شده باید دارای تمامی نکات و مفاد قرار گرفته در بخشنامه وزارت کار و یا اتحادیه مربوط به صنف صنایع مربوطه باشد. به کار گیری نفر یا نفراتی متخصص و مربوط به این کار برای پیشبرد امور تخصصی گرفتن مجوز از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو. در کنار این مدارک، مدارک شناسایی خود فرد یا افراد، گواهی دریافتی از وزارت کشاورزی، گواهی سلامت و مجوز بهداشت را نیز باید دریافت کنید.

میزان فضای لازم برای راه اندازی خط تولید چیپس میوه و سبزیجات خشک

این موضوع کاملا رابطه مستقیم با میزان ظرفیت تولید و تعداد دستگاه های موجود دارد. اگر هدف تولید برای ظرفیت خانگی است از یک فضای 10 الی 12 متری هم می تواند استفاده کند. اما اگر هدف تولید برای ظرفیت صنعتی است ممکن است بیشتر از 200 متر هم به فضا نیاز داشته باشد. قطعا هر چقدر میزان فضای شما بیشتر باشد، میزان تولید و البته میزان خزینه شما نیز بیشتر خواهد بود. البته به موجب این امر درآمد شما نیز افزایش خواهد یافت.

خط تولید چیپس میوه

فهرست مطالب

تماس با مشاوران مجموعه آریا صنعت

چت واتس اپ مشاوران مجموعه آریا صنعت