خط آسیاب و بسته بندی ادویه جات و انواع پودر داخل سلفون و قوطی

  • خانه
  • محصولات
  • خط آسیاب و بسته بندی ادویه جات و انواع پودر داخل سلفون و قوطی

خط تولید ادویه، یکی از خطوط تولید پرسود در ایران و سایر کشورهایی که امکان فرآوری ادویه را دارند، میباشد.  ادویه جات چاشنی غذا های مختلف هستند که در سراسر دنیا از آنها استفاده می شود. تقریبا تمام افراد خوردن غذا ، می باشد.

 

ادویه را حتی تصور نمی کنند و بیشتر طعم غذا و بوی آن برگرفته از ادویه ای می باشد که به آن اضافه می شود. البته ادویه های مخصوصی برای نقاط مختلف جهان وجود دارد که بیشتر در همان جا از آن استفاده می شود.

تائیدیه: این محتوا توسط تیم تولید محتوای شرکت آریا ماشین با تائید رئیس هیات مدیره (جناب آقای مهندس علی شاهیوندی) گردآوری شده است.

ادویه های متداول در ایران عبارتند از: ادویه کاری، زردچوبه، دارچین، پودر فلفل قرمز، پودر فلفل سیاه، پودر سیر، آویشن و… . برای تهیه ادویه قابل مصرف باید از دستگاه های زیادی از جمله، آسیاب استفاده نمود. تولید و راه اندازی خط ادویه، مستلزم داشتن یک سری شرایط می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

راه اندازی خط تولید ادویه جات

برای راه اندازی خط تولید ادویه، ابتدا باید ظرفیت تولید را مشخص کرد. ظرفیت تولید را به گونه ای انتخاب کنید که حاشیه سود مناسبی داشته باشد و بازگشت سرمایه در کوتاه مدت رخ دهد. این خط را می توان به صورت خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی در متراژهای مختلف اجرا کرد.

برای این کار برند خود را ثبت کنید، کار شما حرفه ای تر می شود علاوه بر این برند سازی در فروش و مارکتینگ، بی تاثیر نیست. در ادامه به مجوزهای لازم برای راه اندازی این خط، ماشین آلات لازم و سایر موارد اشاره می کنیم.

دستگاه های خط تولید ادویه

برای راه اندازی خط تولید ادویه جات دستگاه زیر مورد نیاز می باشد:

1-  دستگاه آسیاب ادویه: مرحله اول فرآوری ادویه،  استفاده از دستگاه آسیاب می باشد که این دستگاه در ابعاد و ظرفیت های مختلف طراحی و ساخته می شود. انواع ادویه را با استفاده از دستگاه آسیاب برای بسته بندی آماده می کنیم. این دستگاه دارای مش های مختلف می باشد که میتوان ادویه را در سایز های مختلف خرد یا پودر کرد. به عنوان مثال، چوب دارچین را می توان به پودر یا سایزهای بزرگ تر تبدیل کرد.

ماشین آلات خط بسته بندی ادویه

2-  دستگاه بالابر پودری: کار بالابر انتقال ادویه پودر شده به دستگاه بلندر یا دستگاه بسته بندی می باشد.

3- دستگاه بلندر یا میکسر ادویه: گاهی اوقات، نیاز است که ادویه های مختلف با هم ترکیب شوند که در این حالت از دستگاه میکسر ادویه استفاده می شود. مثال واقعی در این زمینه، تولید ادویه هفت رنگ می باشد.

4-  دستگاه بسته بندی سلفونی: استفاده از نوع دستگاه بسته بندی بستگی به نوع بسته بندی مد نظر تولیدکننده  دارد. اگر قصد بسته بندی محصول در بسته های سلفونی  را دارید باید از دستگاه بسته بندی سلفونی استفاده کنید. ادویه از طریق بالابر برای بسته بندی به مخزن دستگاه بسته بندی پودری منتقل می شود. این دستگاه به صورت اتوما، وزن کشی، پر کردن و دوخت درب سلفون را در اوزان و سایزهای مختلف انجام می دهد.

5-  نوار جلو بسته بندی: بعد از بسته بندی ادویه در سلفون، پک نهایی از طریق نوار نقاله جلو بسته بندی که در جلوی دستگاه سلفونی قرار گرفته است به بیرون منتقل می شود.

6- دستگاه قوطی پرکن ادویه: اگر بسته بندی مد نظر شما، ادویه هایی است که در قوطی های پت بسته بندی می شود، برای این کار باید از دستگاه قوطی پرکن ادویه استفاده کنید. عملکرد این دستگاه نیز کاملا اتومات می باشد.

7- دستگاه  درب بند: بعد از پر شدن ادویه در قوطی، توسط دستگاه پرکن، باید عملیات درب بندی انجام شود.این عمل به واسطه دستگاه درب بند که در انتهای قوطی پرکن قرار گرفته است، انجام می شود.

8- دستگاه لیبل زن: از دستگاه لیبل زن برای زدن لیبل روی قوطی استفاده می شود. لیبل را می توان به صورت یک طرفه، دور تا دور و… روی ظروف چسباند.

9-  میزترافیک: بسته بندی های نهایی، چه به صورت سلفونی و چه به صورت قوطی، در نهایت به میز ترافیک یا تجمع منتقل می شود تا بسته بندی مادر انجام شود.

10- دستگاه شیرینگ پک: بسته بندی نهایی داخل کارتن، توسط دستگاه شیرینگ پک تونلی صورت می گیرد.

حاشیه سود بسته بندی ادویه

نحوه حساب کردن میزان حاشیه بسته بندی ادویه،  بسته به دانستن پارامتر های زیادی از جمله هزینه خرید مواد اولیه، هزینه جاری در طول مدت مشخص (مثلا یک ماه کاری)، میزان تولید، میزان فروش و میزان سود بدست آمده که از مجموع آنها می توان میزان حاشیه سود را حساب کرد. فرمولی که برای این کار وجود دارد برای یک دوره مشخص فصلی کوتاه مدت و یا بلند مدت می تواند باشد.

حاشیه سود خط تولید ادویه

البته باید به نکاتی که  برای بهبود و بالا رفتن حاشیه سود وجود دارد، دقت زیادی کرد. از این نکات می توان به خرید محصول اولیه در زمان مناسب و با پایین تر قیمت ممکن اشاره کرد. قطعا اگر خریدار با ظرفیت بالایی محصول اولیه را خریداری کند قیمت تمام شده نهایی کمتر و در نتیجه سود بیشتری نصیب او خواهد شد. نکته بعدی تا حد امکان کاهش هزینه های جاری می باشد که می توان به نگهداری مناسب و بهینه از دستگاه ها اشاره کرد. برای این منظور سرویس دوره ای دستگاه ها از راهکارهای مناسب می باشد. بازاریابی مناسب و فروش به موقع محصول نیز نکته دیگری است که نباید فراموش شود.

طرح توجیهی خط تولید ادویه

برای تهیه طرح توجیهی خط تولید ادویه، باید میزان سرمایه گذاری را مشخص کرد. با توجه به میزان فضای در نظر گرفته شده برای این کار، ماشین آلات لازم که در بالا ذکر شد را همراه با ظرفیت تولید، ابعاد و اندازه و قیمت در طرح گنجاند. سپس میزان حاشیه سود را نیز طبق توضیحات  ذکر شده، برآورد کرد. با توجه به پر مصرف بودن ادویه و فروش این محصول به صورت دائمی راه اندازی خط تولید ادویه جات از توجیه اقتصادی قابل قبولی برخوردار است.

طرح توجیهی خط تولید ادویه

در تولید و بسته بندی ادویه جات و مواد پودری اگر دقت کافی وجود داشته باشد و از کیفیت خوبی برخوردار باشد قطعا سهم خود را از بازار فروش خواهید گرفت. راه اندازی خط تولید این محصول چون دائما در حالت فعالیت می باشد می تواند گردش مال بسیار خوبی را برای شما ایجاد کند. البته این موضوع مبتنی بر افزایش فروش و داشتن جایگاه دائمی در بازار فروش می باشد. به منظور داشتن جایگاه دائمی در بازار و ارتقاء آن باید بد به مسائلی از جمله تنوع در محصول و بهبود کیفیت و تنوع بسته بندی محصول برنامه ریزی مدون تهیه کرد.

مجوزهای لازم برای کارخانه تولید ادویه جات

برای راه اندازی کارخانه تولید ادویه جات و انواع پودر مانند دیگر مواد غذایی ابتدا باید مکان مناسب و  کاملا بهداشتی را برای این کار در نظر بگیرید. سپس برای کسب جواز کار و جواز بهداشت به سازمان های وزارت بهداشت، وزارت جهاد سازندگی و وزارت صنایع غذا و دارو مراجعه کنید.

طرح توجیهی خط تولید ادویه

در صورت تایید مکان در نظر گرفته شده باید فورا آن را با ماشین آلات مربوطه و مورد نیاز که باید به تایید بازرسان سازمان نیز برسد تجهیز کرد. بعد از اتمام کار، مجوز کار صادر می شود اما برای شروع کار نیاز به تایید سازمان استاندارد هم دارید. برای این منظور نمونه اولیه تولید محصول خود را باید به این سازمان تحویل دهید. در صورت نبودن مشکل می توانید کسب و کار خود را آغاز کنید.

میزان فضای لازم برای خط تولید و بسته بندی ادویه

فضای لازم برای شروع کار در تولید خط آسیاب و بسته بندی ادویه جات حداقل مکانی با متراژ 150 متر می باشد. البته گستردگی کار در این فضا بسیار موثر است و تعداد دستگاه ها و ابعاد آنها در این مساله تعیین کننده هستند.

فضای لازم برای خط تولید آسیاب و بسته بندی ادویه

بنابراین متناسب با مکانی که در اختیار داریم باید اقدام به تولید این محصول کنیم و دستگاه های مرتبط با آن را خریداری و آماده کنیم. گرچه برای کسب درآمد بیشتر و سود بالاتر جای نگرانی برای بالا بردن ظرفیت تولید ندارد و بازار فروش این محصول همواره وجود دارد. در صورتی که محصول با کیفیت تولید کرده و به بازاریابی آن نیز توجه کنید، مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

قیمت خط تولید ادویه

قیمت ماشین آلات لازم برای راه اندازی خط تولید ادویه به عواملی مانند: برند سازنده، ظرفیت و سرعت تولید، کیفیت قطعات به کار برده شده در ساخت دستگاه و … دارد. علاوه بر هزینه خرید ماشین آلات، برای راه اندازی این خط، باید سایر هزینه ها از قبیل: سرمایه در گردش، هزینه مکان و هزینه های کارگری و خرید مواد اولیه را نیز در نظر گرفت. 

جمع بندی:

در این مقاله به نحوه چگونگی آسیاب کردن ادویه جات و بسته بندی آنه اشاره کردیم. همینطور دستگاه ها و ماشین آلات مورد نظر را مورد بررسی قرار دادیم و البته کارهای ابتدایی از جمله انتخاب و تعیین فضا و به طریقه گرفتن مجوز نیز اشاره کردیم. در صورت داشتن ابهامات و یا سوالات بیشتر، می توانید از طریق راه های ارتباطی قید شده در سایت با کارشناسان آریا ماشین با ما در ارتباط باشید. 

دستگاه پودرکن سبزیجات

فهرست مطالب

تماس با مشاوران مجموعه آریا صنعت

چت واتس اپ مشاوران مجموعه آریا صنعت