دستگاه خشک کن پودر

از پرکاربردترین و پیچیده ترین خشک کن های مورد استفاده در صنعت که البته پیچیدگی در ساخت مورد نظر است و با قابلیت کار کردن ساده می توان به دستگاه خشک کن پودر اشاره کرد.

خشک کن های پودری از راه های مختلف می توانند با حرارت وارد شده پودر را خشک، تست و یا رست دهند، به عنوان مثال از دستگاه خشک کن سبوس برای تست کردن سبوس، از دستگاه روتاری برای خشک کردن انواع کودها و از دستگاه تفت یا رستر برای تفت دادن مواد پودری استفاده می شود.

این دستگاه در صنایع مختلف دارویی، آرایشی و بهداشتی، شیمیایی و … بسته به نوع پودر به صورت روتاری، کابینی، سینوسی و سانتریفیوژی در حجم تولیدهای مختلف با منبع گرمایشی امکان پذیر برای تولید کننده طراحی و ساخته می شود.دستگاه خشک کن مواد شوینده

انواع گرمایش در دستگاه خشک کن پودر:

روش خشک کردن در این خشک کن ها از نظر گرمایش به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت می گیرد که منشا آن از سوخت های مختلف با مصارف متفاوت تامین می گردد.

روش حرارتی غیر مستقیم برای محصولات حساس به دما و آسیب پذیر کاربرد دارد و غیر مستقیم برعکس این قضییه می باشد.

این دستگاه ها مانند سایر دستگاه های خشک کن مجهز به HMI وPLC می باشند که کلیه تنظیمات از قبیل دمای خشک کردن، سرعت تنظیم جریان هوا، کنترل فن ها، تخلیه رطوبت و … به صورت اتومات صورت می گیرد.

دستگاه خشک کن پودر با گرمایش مستقیم:

گرمایش مستقیم شامل هوای داغ یا گاز احتراق ( گرم شده ) که مستقیما به محصول برخورد می کند تا محصول را به صورت همرفتی گرم کند یا رطوبت را از سطح آن تبخیر کند.

برای خشک کردن محصولاتی مانند کنسانتره مس، یک سری از نمک ها و … که در دمای بالا آسیب نمی بینند از این دستگاه ها استفاده می شود.

دستگاه خشک کن پودر با گرمایش غیر مستقیم:

گرمایش غیر مستقیم شامل گرم کردن لوله ها، دیوارها، ژاکت ها یا دیسک ها توسط بخار، گاز، روغن حرارتی یا هوای داغ است.

این عناصر گرم شده حرارت خود را از طریق تماس از طریق رسانایی به پودرهای مورد نظر منتقل می کنند، این خشک کن ها زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که تماس مستقیم با گاز قابل احتراق یا هوای گرم با توجه به محصول فرآیند مطلوبی نباشد.

برای خشک کردن پودرهای غذایی، دارویی و کلیه محصولاتی که در دمای بالا آسیب پذیر هستند از حرارت غیر مستقیم استفاده می شود.انواع دستگاه خشک کن پودر

انواع دستگاه خشک کن مواد پودری:

داشتن یک دستگاه خشک کن حرفه ای متناسب با نوع محصول نیاز به تخصص و تجربه ماشین ساز با اطلاعات فنی قوی دارد که دستگاه را به گونه ای طراحی و وارد پروسه ساخت بکند که محصول را با بهترین کیفیت با در نظر گرفتن ایده آل های تولید کننده خشک کند.

در این زمینه سازنده دستگاه خشک کن در کشور زیاد می باشد اما ساخت یک دستگاه با کیفیت و کار راه انداز متناسب با نوع محصول بسیار مهم می باشد، دستگاه های ساخت شرکت آریا ماشین با سال ها تجربه در این صنعت نسبت به سایر رقبا دارای امتیازاتی می باشد که در ادامه این مقاله به توضیح آنها می پردازیم.دستگاه خشک کن پودر ماهی

دستگاه خشک کن کابینی:

این دستگاه ها به خاطر شکلی که دارند کابینی یا بچ نامیده می شوند که کابین داخلی متشکل از تعدادی سینی یا سبد به شکل مشبک یا صاف با توجه به نوع محصول در جنس های مختلف و ترولی هایی چرخ دار که جایگاه سینی ها می باشد و با یک رمپ به داخل دستگاه هدایت می شوند می باشد.

دستگاه های خشک کن کابینی که برای خشک کردن پودر کاربرد دارند معمولا در حجم های تولید پائین و برای تولید کننده هایی که به دنبال دستگاه های با قیمت پائین تر هستند ساخته می شوند.

شرایط دمایی و سیرکوله با توجه به طراحی های کوره، کانال کشی و جانمایی فن ها به گونه ای فراهم شده که در تمام سینی ها و ترولی ها محصول به صورت کاملا یکدست و بدون تغییر رنگ خشک می شود.

ماژول دستگاه با برنامه نویسی پیشرفته قابلیت فرمان سنس رطوبت، تنظیم دما، تنظیمات سیرکوله فن ها، خاموش و روشن شدن مشعل و … را دارد.

در ساخت این دستگاه ها از قطعات با کیفیت از قبیل کنتاکتور هیوندا، ماژول اختصاصی شرکت آریا ماشین، بدنه هایی با عایق حرارتی XPS یا پشم سنگ، چرخ های با مقاومت بالا و … استفاده می شوند.

دستگاه خشک کن کابینی به شکل مینی کابین، تک کابین، دو کابین، سه کابین، چهار کابین، شش کابین و … متناسب با حجم تولید ساخته می شوند.

با توجه به سبک بودن پودر و پایئن بودن جرم حجمی بعضی از پودرها برای جلوگیری از بلند شدن پودر از کف سینی در مقابل باد فن ها با گذاشتن دیمر بر روی دستگاه می توان دور فن ها را کنترل کرد.دستگاه خشک کن پودر کابینی

دستگاه خشک کن سینوسی:

دستگاه خشک کن سینوسی که به شکل لوله های U شکل ساخته می شوند با نام خشک کن های چاق و لاغر نیز شناخته می شوند که منبع حرارتی متفاوت دارند و با ضخامت ورق مختلف از جنس های استیل، آهن، چدن و … ساخته می شوند.

کاربرد اصلی این دستگاه خشک کردن پودر با سرعت بسیار بالا در بازه زمانی کوتاه می باشد و روش  خشک کردن به این شکل می باشد که پودر با فشار هوای داغ فن ها که از کوره گرفته می شود در داخل لوله های U شکل حرکت کرده و در زمان مشخص شده به صورت کاملا خشک از دستگاه خارج می شود.

عملیات تغذیه و تخلیه بار به صورت کاملا اتومات انجام می شود و در صورت لزوم محصول وارد دستگاه بسته بندی، دستگاه میکسر ( بلندر ) و یا مخازن دپو می شود.

ابعاد دستگاه، میزان مصرف سوخت، نوع سوخت، جنس دستگاه و کلیه قطعات استفاده شده در ساخت دستگاه به سفارش خریدار و با توجه به نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.دستگاه خشک کن پودر سینوسی

دستگاه خشک کن روتاری ( خشک کن دوار ):

از پر کاربردترین دستگاه های خشک کن پودر به دستگاه خشک کن روتاری می توان اشاره کرد که به علت شکلی که دارد به این اسم نام گذاری شده و خشک کن دوار نیز شناخته می شود.

دستگاه خشک کن دوار در قطر و طول های مختلف بسته به حجم تولید ساخته می شود، در داخل این دستگاه یک سری عوارض و اسکرو تعبیه می شود که حالت شیب دار دارد و در مواقع لزوم پودر را به بیرون هدایت می کند.

این دستگاه ها مجهز به سیستم هوشمند HMI و PLC جهت تنظیم سرعت چرخش دستگاه، تنظیم دما، تنطیم رطوبت، سرعت تغذیه و تخلیه، تغذیه و تخلیه اتومات می باشد.

جنس بدنه دستگاه بسته به بودجه و نوع محصول به صورت استیل، آهن و … می باشد.

دستگاه خشک کن دوار
دستگاه خشک کن روتاری

کاربرد دستگاه خشک کن پودر:

در صنایع مختلف دارویی، شیمیایی، آرایشی و بهداشتی برای خشک کردن پودرهای مختلف مانند پودر ماهی، تفاله میوه و صیفی جات، سبوس و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مدل دستگاه، ظرفیت تولید، جنس دستگاه، نوع سوخت، نوع گرمایش بسته به نوع پودر و نیاز خریدرا می باشد.

ساخت دستگاه خشک کن کن پودر نیاز به تجربه و تخصص دارد تا بتوان دستگاهی بدون دغدغه و متناسب با محصول طراحی کرد.

شرکت آریا ماشین با سال ها تجربه در این زمینه اقدام به طراحی و ساخت انواع خشک کن های پودری با کیفیت بسیار بالا همراه با ارائه گارانتی و خدمات به مشتریان عزیز نموده است.

فیلم کارکرد دستگاه خشک کن پودر

دستگاه خشک کن پودر

فهرست مطالب

تماس با مشاوران مجموعه آریا صنعت

چت واتس اپ مشاوران مجموعه آریا صنعت