خط تفت، شورکن، فرآوری و بسته بندی خشکبار

اگه وقت کافی برای خوندن محتوا نداری، این فایل رو پلی کن و گوش کن:

از خوردنی های پر طرفدار و خوشمزه  می توان به تخمه، پسته، بادام، گردو و انواع آجیل و خشکبار اشاره کرد. البته امروزه ترجیح اکثر مردم به خوردن تخمه و آجیل در بسته بندی های شیک و بهداشتی می باشد.
به همین منظور کارخانجات این محصولات را با استفاده از دستگاه های مخصوص بسته بندی و روانه بازار می کنند. البته تعدادی از این محصولات مانند تخمه، پسته و بادام هندی با دستگاه طعم زنی به اصطلاح شور می شوند تا طعم بهتری نسبت به نمونه اولیه پیدا کنند. گرچه عده ای هنوز به خرید آجیل و خشکبار باز نیز دارند و از مغازه ها و یا دکه ها اقدام به تهیه آن می کنند. بنابراین خود ایم مساله سبب ایجاد شغل های کوچک و بزرگ می شود. 

ماشین آلات لازم برای راه اندازی خط تفت، شورکن، فرآوری و بسته بندی خشکبار

خط تفت معمولا با ظرفیت صنعتی و تولید ساخته می شود، اگر شما قصد راه اندازی کسب و کار خانگی و یا نیمه صنعتی را دارید، می توانید با تهیه یک یا چند عدد از این دستگاه ها در ابعاد کوچک تر کار خود را آغاز کنید. اولین و مهم ترین دستگاه این خط همان دستگاه تفت می باشد که در ظرفیت های مختلف و ابعاد گوناگون ساخته می شود. در مرحله بعد محصول توسط نوار بالابر مواد و نمک توسط بالابر نمک به صورت هم زمان وارد دستگاه شور کن می شوند. بعد از این مرحله محصول وارد دستگاه سرند جلو یا الک می شود که با استفاده از سیستم ویبره دستگاه نمک های اضافه که جذب محصول نشده اند از آن جدا می شوند. ماشین آلات لازم برای خط سپس محصولات با استفاده از نوار به دستگاه لووک یا طعم زن انتقال پیدا می کند و طعم دلخواه مانند آبلیمو، گلپر و… به آن اضافه می شود. در قسمت بعدی محصول دارای رطوبت می باشد به همین منظور وارد دستگاه خشک کن سرندی می شود. بعد از خشک شدن توسط نوار بالابر مواد وارد دستگاه بسته بندی توزین دار می شود. تعداد دستگاه توزین و توزین های آن بستگی به ظرفیت تولید و فضای در اختیار تولید کننده دارد. تعداد تورین هرچه بیشتر باشد، سرعت بسته بندی بالاتر می باشد. در انتها محصول توسط این دستگاه بسته بندی می شود و توسط نوار جلوبر برای قرار گرفتن در بسته بندی نهایی وارد دستگاه شیرینگ می شود.

میزان حاشیه سود خط تفت، شورکن، فرآوری و بسته بندی خشکبار

نحوه حساب کردن میزان حاشیه سود خط تفت، شورکن، فرآوری و بسته بندی خشکبار  به پارامتر های زیادی از جمله هزینه خرید مواد اولیه، هزینه جاری در طول مدت مشخص (مثلا یک ماه کاری)، میزان تولید، میزان فروش و میزان سود به دست آمده  بستگی دارد که از مجموع آنها می توان میزان حاشیه سود را حساب کرد. فرمولی که برای این کار وجود دارد برای یک دوره مشخص فصلی کوتاه مدت و یا بلند مدت می تواند باشد. البته باید به نکاتی که  برای بهبود و بالا رفتن حاشیه سود وجود دارد باید دقت زیادی کرد. حاشیه سود خط راه اندازی تخمه پزی از این نکات می توان به خرید محصول اولیه در زمان مناسب و با پایین تر قیمت ممکن اشاره کرد. قطعا اگر خریدار با ظرفیت بالایی محصول اولیه را خریداری کند قیمت تمام شده نهایی کمتر و در نتیجه سود بیشتری نصیب او خواهد شد. نکته بعدی تا حد امکان کاهش هزینه های جاری می باشد که می توان به نگهداری مناسب و بهینه از دستگاه ها اشاره کرد. برای این منظور سرویس دوره ای دستگاه ها از راهکارهای مناسب می باشد.بازاریابی مناسب و فروش به موقع محصول نیز نکته دیگری است که نباید فراموش شود.

طرح توجیهی خط تفت، شورکن، فرآوری و بسته بندی خشکبار

قطعا هیچ شغلی فاقد درآمد و سود نخواهد بود و اگر این کار صنعتی هم باشد چه بسا شرایط بهتر هم خواهد بود. با وجود تورم و بالا رفتن هزینه ها به خصوص چند سال اخیر در کشور ما شرایط ممکن است کمی سخت تر شده باشد، اما مواد غذایی همیشه جزیی از نیازهای اولیه انسان به شمار می رود. اگر محصول شما از طعم و رنگ خوبی برخوردار باشد می تواند در بازار فروش سهم خود را، از بابت فروش این محصول به دست بیاورد. به طور حتم با افزایش تولید و فروش بیشتر، سود بیشتری نصیب شما خواهد شد. طرح توجیهی این طرح به راحتی پاسخگوی نیاز شما می باشد و از توجیه اقتصادی مطلوبی برخوردار است. با بالا بردن کیفیت و به روز بودن بسته بندی می توانید محصول خود را صادر و درصد قابل قبول از سود را نصیب مجموعه خود کنید. با این کار هم ارز آوری خوبی برای کشور داشته اید و هم اعتبار بالاتری برای خود کسب می کنید. بنابراین به نکات مهم و حیاتی در مورد تولید و بسته بندی این محصولات دقت داشته باشید. طبق آخرین برآوردهای کارشناسان شرکت آریا صنعت در سال 1402، حاشیه سود این خط حدود 40 درصد می باشد.

مجوز های لازم برای راه اندازی خط تفت، شورکن، فرآوری و بسته بندی خشکبار

برای شروع کار نیاز به کسب پروانه فعالیت و پروانه بهداشت و مجوز تولید محصولات غذایی دارید. برای همین منظور باید با مراجعه به سازمان بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان جهاد کشاورزی اقدام به این کار کنید. با انتخاب صحیح فضای اولیه طبق ضوابط و تجهیز کردن آن با دستگاه های مرتبط و بازرسی، کارشناسان در صورت تایید اقدام به صدور مجوز می کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که در صورت تایید اولیه محصول تولید شده شما را مورد بررسی قرار می دهند. سپس محصولی که توسط شما تولید می شود باید مورد تایید سازمان استاندارد باید قرار بگیرد و البته این مورد با رعایت مسائل بهداشتی امکان پذیر است.

میزان فضای لازم برای خط تفت، شورکن، فرآوری و بسته بندی خشکبار

برای راه اندازی خط تفت صنعتی همراه با شورکن و بسته بندی خشکبار حداقل 100 الی 150 متر فضا مورد نیاز می باشد. البته اگر بخواهید بخش های مختلف به آن اضافه کنید و یا ظرفیت تولید را گسترده کنید، به همان میزان فضا باید بیشتر شود. مجوز های لازم برای خط تولید تخمه برای افزایش ظرفیت تولید نیاز به افزودن دستگاه و نیروی انسانی بیشتر است که مستلزم داشتن فضای کافی برای این امر می باشد.
راه اندازی کارگاه تخمه پزی

فهرست مطالب

تماس با مشاوران مجموعه آریا صنعت

چت واتس اپ مشاوران مجموعه آریا صنعت