• خانه
  • مقالات
  • رازهای خشک کردن سبزی با کیفیت بالا در مدت زمان کوتاه

خشک کردن سبزی یکی از روش های نگه داری سبزی در طولانی مدت بوده که قابلیت دسترسی به انواع سبزی را در هر بازه ی زمانی از سال در کشورهای مختلف به دنبال دارد.

مساله ای که اینجا مهم است نحوه خشک کردن سبزی بدون از بین رفتن ویتامین ها و سایر مواد مفید آن بدون تغییر رنگ سبزی یا این که حالت پختگی به آن دست دهد می باشد.

از دیگر روش های ماندگاری سبزی به فریز کردن آن می توان اشاره کرد که البته تمامی سبزی ها را نمی توان فریز کرد که حالت خشک کردن این برتری را نسبت به فریز کردن دارا می باشد.

برای خشک کردن سبزیجات ابتدا سبزی ها را شستشو داده که در روش صنعتی از دستگاه وان شستشوی سبزی و در حجم های پائینی به طریقه سنتی این کار انجام می شود.

شستشوی صنعتی به صورت سه یا پنج مرحله ای صورت می گیرد که بنا به قوانین وضع شده از طرف بهداشت مناطق مختلف متفاوت می باشد.

ابتدا سیزی ها در آب غوطه ور شده و به صورت کامل گل گیری می شود و بعد مرحله ید زنی و آبکشی صورت می گیرد.

بعد از شتشو مرحله آبگیری سبزیجات فرا می رسد که در روش سنتی روی پارچه تمیز پهن شده و به روش صنعتی از دستگاه آبگیر سبزی استفاده می شود.

برای آبگیری صنعتی از نوار نقاله آبگیر یا سانتریفیوژ سبدی با سبد ثابت یا متحرک می توان استفاده کرد.

در نهایت سبزی آبگیری شده جهت خشک کردن به دستگاه سبزی خشک کن منتقل می شود و اگر در سطح خانگی باشد معمولا از روش های چون خشک کردن در جلوی نور آفتاب استفاده می شود.دستگاه سیل وکیوم آریا ماشین

روش نگه داری سبزیجات خشک:

برای بسته بندی و اجرای مرحله نهایی خشک کردن سبزی از دستگاه بسته بندی مخصوص این کار می توان استفاده کرد.

دستگاه سیل وکیوم یکی از دستگاه های مورد استفاده در این مرحله می باشد، البته در صورتی که قصد بسته بندی سبزی در ظروف یکبار مصرف را داشته باشید.

اندازه قالب دستگاه سیل وکیوم و تعداد آن با توجه به انتخاب اندازه ظرف سبزی و میزان تولید آن قابل تغییر خواهد بود.

دستگاه دیگری که برای بسته بندی سبزی خشک شده کاربرد دارد دستگاه توزین دار یا بسته بندی سلفونی می باشد.

تعداد توزین های دستگاه نشانگر سرعت بسته بندی دستگاه می باشد و هر چقدر تعداد آنها افزایش یابد یعنی سرعت دستگاه بالاتر است.

دستگاه توزین قابلیت بسته بندی سبزی خشک شده را تا وزن 2 کیلو گرم در انواع سلفون های مات، شفاف، چاپ شده و … را دارد.

البته از این دستگاه برای پر کردن محصول در بطری های پلاستیکی و یا شیشه ای درب دار نیز می توان استفاده کرد، که برای پلمپ درب آن از انواع دستگاه سیل القایی می توان استفاده نمود.

برای بسته بندی نهایی ظروف می توان از دستگاه شیرینگ پک استفاده کرد تا محصول برای جابجایی و انبار کردن آن نیز مشکلی نداشته باشد.دستگاه خشک کن صنعتی آریا ماشین

بهترین روش خشک کردن سبزی در حجم صنعتی:

بهترین روش خشک کردن در روش صنعتی استفاده از دستگاه های خشک کن کابینی و یا دستگاه خشک کن تونلی( کانتینیوس) می باشد.

تفاوت این دو دستگاه در چند نکته می باشد که در هنگام خرید باید به آنها دقت کرد.

برای کسانی که قصد خرید دستگاه قیمت مناسب به همراه تولید در ظرفیت نه چندان بالا را داشته باشند دستگاه خشک کن کابینی بسیار مناسب است.

اما افرادی که میزان تولید آنها بسیار زیاد می باشد و قصد خشک کردن در زمان کوتاه تری را دارند دستگاه خشک کن تونلی کاربرد دارد، با ذکر این مطلب که از هزینه بالاتری برخوردار است.

فواید سبزی خشک شده:

فواید سبزی خشک شده با سبزی تازه کاملا مشابه و یکسان می باشد، البته در صورتی که محصول به طور صحیح خشک شده باشد و زمان و درجه خیلی بالایی از گرما را تجربه نکرده باشد.

شاید در میزان مواد مغذی و خواص آنها در اثر گرما تغییری ایجاد شده باشد اما در شکل و خاصیت آنها خیر که این مساله طبیعی می باشد.

از فواید و خواص سبزیجات خشک می توان به افزایش اشتها، کاهش کلسترول، درمان زخم های سطحی پوست، کاهش قند خون ، درمان یبوست و تقویت سیستم دفاعی بدن که مانع از تشکیل سلول های سرطانی می شود، نام برد.

علت برتری سبزی خشک نسبت به سبزی تاره همین موضوع است که مدت نگه داری آن بیشتر می باشد و هر لحظه از شبانه روز و در تمامی فصول قابل دسترس است.

دستگاه خشک کن آریا ماشین

فهرست مطالب

تماس با مشاوران مجموعه آریا صنعت

چت واتس اپ مشاوران مجموعه آریا صنعت